Řád školní družiny
platný od 1. 9. 2017 (odkaz ke stažení ve formátu Microsoft Word):
Čl. 1
Úvod
Směrnice určuje vnitřní řád provozu školní družiny na škole, podrobnosti jsou uvedeny v jednotlivých článcích.
Čl. 2
Provozní doba školní družiny
Provoz ŠD je od 6:00 do 17:00 hodin.
Ranní ŠD zajišťují dvě oddělení pondělí až pátek:
- 6:00 až 8:00 hodin
- 6:30 až 8:00
Odpolední ŠD zajišťuje osm oddělení pondělí až pátek:
- 11:40 až 15:30 hodin osm oddělení
- 15:30 až 17:00 hodin tři oddělení.
Ranní i odpolední ŠD užívá místností školních družin v pavilonu MVD, vždy dle služeb vychovatelek.
Čl. 3
Přihlášení a podmínky docházky do ŠD
Do ŠD jsou přijímáni žáci postupně od nejnižšího ročníku až do naplnění kapacity, a to přednostně žáci, jejichž zákonní zástupci jsou v pracovním poměru.
Před nástupem žáka do ŠD, vyplní rodiče přihlášku do ŠD a „Zápisní lístek“, kde poskytnou informace nutné k evidenci dítěte. Na zadní straně musí být vyplněna hodina odchodu dítěte, zda dítě bude odcházet samo nebo s doprovodem a koho. Každý řádek musí být vyplněn zvlášť. Dítě bude vydáno pouze osobám uvedeným v „Zápisovém listě“. Mimořádné odchody a další změny je nutné oznámit písemně. Na lístku musí být uvedeny tyto údaje:
- datum a čas odchodu
- samostatně nebo s doprovodem
- podpis zákonného zástupce.
Vychovatelky nemohou reagovat na ústní vzkazy posílané po dětech, ani na telefonické vzkazy rodičů.
Oddělení se naplňuje nejvýše do počtu 30-ti žáků a žák je do ŠD přihlášen v případě, že ŠD navštěvuje denně minimálně 2 hodiny.
Ráno přichází do ŠD sám , ve výjimečných případech v doprovodu rodičů (sourozenců) nejpozději do 7:30 hodin.
Aby nebyla narušována práce ŠD při odpoledním zaměstnání, budou děti odcházet:
- po obědě do 13:30 hodin
- od 15:00 hodin
Vyzvedávání dětí probíhá prostřednictvím videotelefonu, který propojuje mezidveří se zvonky a kamerami hlavního vchodu školy s jednotlivými odděleními ŠD. Vyzvedávající vstupují do uzavřených prostor školy jen v mimořádných případech po předchozí dohodě s vychovatelkou. V ostatních případech vyčkají příchodu dítěte v mezidveří.
Nejpozději musí být žák vyzvednut do 17.00 hodin. Pokud žák nebude vyzvednut do stanovené doby, budou rodiče upozorněni telefonicky, v případě nezastižení bude informována policie v místě bydliště.
Čl. 4
Předávání žáků do tříd ze ŠD a odpovědnost za žáky v době přechodů do dalších mimodružinových aktivit
Na vyučování odvádí vychovatelka žáky do tříd. Po skončení vyučování přichází žáci do ŠD v doprovodu vyučujícího. Pokud žáci dochází na jiné aktivity, které nejsou pořádány ŠD, vyzvedávají si je a zpět do ŠD přivádí zodpovědní pracovníci. V případě mimoškolních kroužků si je vyzvedávají i přivádí rodiče.
Čl. 5
Podmínky spojování oddělení
Oddělení jsou spojena v případě nutné nepřítomnosti vychovatelky. Rodičům bude tato skutečnost včas oznámena. V případě náhlé změny budou informování písemným oznámením na nástěnce ŠD u vchodových dveří ve kterém náhradním oddělení je dítě umístěno.
Čl. 6
Pitný režim
Ve ŠD je pitný režim zajištěn automaty na teplé i studené nápoje, nebo si děti přinášejí nápoje s sebou.
Čl. 7
Užívání dalších prostor
Mimo místnosti jednotlivých oddělení je k dispozici ŠD celý sportovní areál školy (několik hřišť), tělocvičny a keramická dílna, které jsou využívány dle rozvrhů a rozpisů školy.
Čl. 8
Akce ŠD
ŠD může zřizovat zájmové kroužky a další činnosti (jako např. výlety, exkurze, sportovní a kulturní akce), které jsou uskutečňovány mimo stanovenou provozní dobu ŠD. Členství v těchto kroužcích, resp. na těchto aktivitách, není vázáno na zápis do ŠD. Tyto činnosti mohou být poskytovány za úplaty.
O společných akcích pořádaných ŠD (výstavy, výlety, kina…) jsou děti a rodiče vždy včas informováni písemnou formou.
Čl. 9
Placení příspěvků ŠD
Příspěvek je vybírán vždy na jedno pololetí (200 Kč na jeden měsíc):
- od 15. 9. do 30. 9……. 800 Kč (za období 9 – 12/2017)
- od 15. 1. do 31. 1. …1 200 Kč (za období 1 – 6/2018)
V případě nedodržení termínu platby bude dítě ze ŠD vyloučeno.
Čl. 10
Povinnosti žáka
Žák musí dbát pokynů vychovatelky. Nesmí úmyslně poškozovat vybavení ŠD. Je povinen ihned ohlásit každý úraz, k němuž došlo.
Žák bez vědomí vychovatelky oddělení ŠD neopustí. Za žáka, který byl ve škole a do ŠD se nedostavil, vychovatelka neodpovídá.
Pokud žák narušuje soustavně školní řád a činnost ŠD, může být rozhodnutím ředitele z družiny vyloučen. Ředitel může rozhodnout o vyloučení žáka ze ŠD, pokud tento žák soustavně nebo nějakým významným projevem porušil kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a bezpečnost ostatních, dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných zvláště závažných důvodů.
Čl. 11
Podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví
Školní družina se řídí školním řádem. Pro svoji činnost využívá také tělocvičny, víceúčelové hřiště a učebny a řídí se příslušnými pravidly – provozními řády daného prostoru. Účastníci přihlášeni do školní družiny jsou poučeni o BOZP a je o tom pořízen záznam v dokumentaci. Zákonní zástupci účastníků jsou prokazatelně (na nástěnce školní družiny) seznámeni s vnitřním řádem školní družiny, který je přílohou ŠVP školní družiny. Je nutné zajistit bezpečnost nejen fyzickou, ale také sociální a emocionální.
Čl. 12
Podmínky pro činnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pro žáky, kteří vyžadují specifický pedagogický přístup, zájmové vzdělávání přizpůsobujeme potřebám, které vyplývají z jejich zdravotního oslabení nebo postižení. Do oddělení školní družiny jsou také začleňováni žáci pocházející z jazykově odlišného prostředí. Snížená sociální adaptabilita těchto žáků nebo zvýšená potřeba intenzivnější péče v některé oblasti si vyžádá přizpůsobení forem a obsahu činnosti školní družiny. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bude při jejich začleňování do volnočasových aktivit věnována průběžná zvláštní pozornost podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění. Pro rozvoj talentovaných jedinců bude nabízet školní družina další doplňkové aktivity v oblastech jejich zájmů.
Čl. 13
Komunikaci s rodiči
Pro komunikaci s rodiči lze použít jakékoliv dostupné komunikační cesty:
- osobní jednání;
- mobil: 777 777 893;
- e-mail: druzina@zseliska.cz nebo info@zseliska.cz.
Čl. 14
Dokumentace
Ve ŠD se vede tato dokumentace:
- přihláška do ŠD
- „Zápisový lístek“
- přehled výchovněvzdělávací práce
- docházkové listy
- písemná sdělení rodičů.
Čl. 15
Součástí vnitřního řádu jsou:
- roční program ŠD.
Čl. 16
Nabytím účinnosti této směrnice se ruší ustanovení směrnice č. 7/2016 ze dne 1. 9. 2016 a dodatku č.1 ke směrnici č. 7/2016 ze dne 1. 1. 2017.
V Ústí nad Labem dne 29. 6. 2017
Mgr. Bc. Martin Alinče
ředitel školy
Základní škola Ústí nad Labem, E. Krásnohorské 3084/8
příspěvková organizace
Příloha č. 1
Vnitřní režim školní družiny
6:00 – 7:45 | Příchod do ŠD (ranní zaměstnání, odpočinková činnost, příprava na vyučování) |
1. skupina (a 2. třídy)
11:40 – 13:00 | Příprava na oběd (hygiena), oběd a polední klid (četba, besedy, hádanky, znalostní soutěže) |
13:00 – 14:00 | Odpolední zaměstnání (výtvarné, hudební, rukodělné, dramatické a jiné činnosti) |
2. skupina (a 3. třídy)
11:40 – 13:00 | Odpolední zaměstnání (výtvarné, hudební, rukodělné, dramatické a jiné činnosti) |
13:00 – 14:00 | Příprava na oběd (hygiena), oběd a polední klid (četba, besedy, hádanky, znalostní soutěže) |
Obě skupiny
14:00 – 15:00 | Společné akce ŠD (promítání filmů, návštěva kulturních zařízení, hry a soutěže) a sportovní činnost (v přírodě, na hřišti, tělocvičně) |
15:00 – 17:00 | Odchod z družiny (individuální zájmová činnost, didaktické a na rozvoj myšlení zaměřené hry) |
V Ústí nad Labem dne 29. 6. 2017
Mgr. Bc. Martin Alinče
ředitel školy
Základní škola Ústí nad Labem, E. Krásnohorské 3084/8
příspěvková organizace